Met enige verbazing heb ik de afgelopen week het nieuws gevolgd rond het nieuwe logo van de gemeente Amsterdam. Dat nieuwe logo zou nauwelijks veranderd zijn, maar ongeveer € 100.000 hebben gekost. Het enige dat ging veranderen was dat Gemeente Amsterdam niet langer op één regel, maar onder elkaar gezet zou worden naast de drie iconische Andreaskruizen.
Ik kon me, mede vanuit mijn professie, al niet voorstellen dat het echt zo simpel was. Een piepkleine verandering en dan een ton vragen? Als het echt waar zou zijn, dan hebben mensen als ik een probleem, want dan is een logo van € 200 ook te veel en wil geen normaal denkend mens nog iets te maken hebben met welke grafisch vormgever dan ook.
Gelukkig kwam de gemeente zelf gisteren al met wat tegengas en zojuist las ik het blog van Eden en Spiekemann, het bedrijf achter deze nieuwe vormgeving. In een korte uitleg doet Edo van Dijk uit de doeken dat het juist niet persé het logo was, maar dat er een hele nieuwe huisstijl voor de Gemeente Amsterdam doorgevoerd moest worden. Een huisstijl met een stijlgids, grids en guidelines die op alle uitingen van de gemeente doorgevoerd moet kunnen worden. It’s not the logo.
Als ik een stijlgids zou moeten maken voor mijn eigen bedrijf, zou ik al een flinke tijd bezig zijn, want je moet aan alle uitingen en communicatiemiddelen denken. Maar als je zoiets moet doen voor een organisatie als de gemeente Amsterdam, dan kun je op je vinger natellen hoeveel werk dat is. Al die verschillende afdelingen en bedrijfsonderdelen moeten namelijk hetzelfde uitstralen. Heb je dan geen uitgebreide huisstijl gids dan ligt wildgroei op de loer en is chaos het gevolg.
Het meest mooie is dat het de Telegraaf was die als eerste met dit verhaal naar buiten kwam, alle andere media liepen blind, of half verblind achter de muziek aan, de Social media nam het over en voor je het weet was het Broodje Aap verhaal geboren.
Misschien moeten we met z’n alleen eerst eens proberen wat meer duidelijkheid te hebben, de feiten te kennen voordat we ons een mening vormen…