De feestdagen zijn achter de rug, tijd voor een frisse start en hoognodig tijd voor meer reuring op mijn zakelijke blog. Want het is allemaal hartstikke leuk om het druk te hebben en heel veel opdrachten en werk te hebben, maar dan blijven zaken als ‘nieuwe huisstijl’ voor Gogme Web Services en vervolgens nieuwe look & feel website, nieuw briefpapier en visitekaartjes veel te lang liggen…
Dus heb ik de jaarlijkse dip die ontstaat tijdens de feestdagen kunnen gebruiken om me flink te oriënteren, andere sites bezocht, de voor- en nadelen van m’n huidige huisstijl bekeken en bedacht dat ik in kleine stukjes ga opbouwen. Om te beginnen met een nieuw logo, want dat oude voldoet prima, maar het kan frisser, opvallender en strakker.
Ik heb gekozen voor een nieuw lettertype, want ik ben een beetje uitgekeken op Helvetica en vooral op de speciale g waarvoor ik Times New Roman gebruikte. Die g is al sinds mijn tienerjaren m’n handelsmerk, want ik schreef ‘m op de middelbare school al op die wijze, net als deze a. Ik kreeg toen wel eens te horen dat ik een ‘stripverhalen handschrift’ had en ook later, tijdens mijn saaie kantoorjaren, was ik ook altijd bezig om ‘mijn’ letters en cijfers zo elegant mogelijk op ordners en dergelijke te zetten. Die g moet blijven, maar het lettertype moet nog sierlijker en dus heb ik gekozen voor American Typewriter, dat je sinds begin 2015 standaard krijgt meegeleverd in het operating system van Apple.
Maar dan dus de kleur, want die bepaalt natuurlijk nog veel meer het gevoel dat ik wil uitstralen en dat bij me past en geschikt is voor online- en offline gebruik. Zeker online is het noodzakelijk om een onderscheidende kleur, of combinatie van kleuren, te gebruiken. Denk aan een klein logootje dat je als profielfoto in alle Social Media kanalen moet gebruiken, hoe beter de kleur, hoe opvallender het is. Maar je moet het ook weer niet overdrijven, want felrood wordt bijvoorbeeld vaak als agressief ervaren. Blauw is eigenlijk ook geen optie, want dat lijkt dan weer teveel op de logo’s van Facebook, Twitter en Linkedin. Daarbij komt dat blauw vaak als ‘zakelijk’ en ‘saai’ wordt gezien, maar het is vooral zo dat blauw nooit mijn favoriete kleur was.
Mijn lievelingskleuren waren altijd groen, paars en oranje en dus fabriceerde ik een ‘moodboard’ met een twaalftal logo’s in diverse kleuren en poste het op Facebook om de meningen te polsen. En hoewel ik er best een hoop groene tussen heb gezet gingen de meeste stemmen toch echt naar het oranje logo (nummer 3), het paarse (nummer 4), gevolgd door een hoop stemmen voor de paars/lila variant (nummer 12).
Daar bleven dus oranje, mijn voorkeur, en paars van over en dus werd het tijd voor een nieuwe verkiezing, waarin ik beide logo’s voorzien van tekst op een achtergrond heb geplaatst. De reacties hierop waren wederom behoorlijk divers, want smaken verschillen natuurlijk en beide kleuren hebben zo hun voor- maar zeker ook hun nadelen. Uiteindelijk besloot ik tóch voor paars te gaan, want inderdaad: de kleur komt soms wat duur, luxe en decadent over, maar oranje wordt dan weer geassocieerd met supporters van het Nederlands elftal, Blokker, ING en zelfs tompoezen die over de datum zijn…
Paars is het dus geworden en ik heb nu twee varianten gemaakt, eentje met alleen een bol en de letter g, en eentje met de volledige bedrijfsnaam er in. Mijn eigen WeTransfer pagina is inmiddels opgetuigd met de nieuwe logo’s, binnenkort volgen de Social Media kanalen en natuurlijk deze website.
Maar eerst weer verder met mijn opdrachtgevers, die hoognodig aandacht behoeven…