Ongeveer een jaar geleden, tijdens de literaire avond van het Soccer Rocker festival ontmoette ik de mannen van Mother Soccer, een collectief dat op Facebook en Twitter de meest mooie voetbalfoto’s publiceert. Foto’s uit de rijke voetbalgeschiedenis met een hang naar klassieke beelden uit vooral Nederland en Engeland uit de jaren ’60, ’70 en ’80.
Nadat we elkaar vaker tegen het lijf waren gelopen op diverse voetbalevenementen spraken ze de wens uit om met mij te gaan werken aan een vaste huisstijl die kan worden ingezet voor de diverse Social Media kanalen en op termijn in een eigen website. Een lange uitwisseling van ideeën en feedback volgde, waarna er ook een werksessie werd belegd op het Mother Soccer hoofdkwartier in Rotterdam. Een feest voor iedere voetballiefhebber, want daar ligt dus een zolder vol dozen met boeken, programmaboekjes, oude shirts, sjaals en noem maar op.
Uiteindelijk deden we in een boek over oude Engelse programmaboekjes een paar mooie ideeën op en kwamen we in het beroemde Spel om de Bal boek van Desmond Morris een prachtig overzicht van voetballen uit het heden en verleden tegen. Ons oog viel direct op de Minerva bal uit de jaren ’60 waar de merknaam op unieke wijze was geprint. We besloten om een aantal plannen iets verder uit te werken om te zien wat er van overblijft op klein formaat op bijvoorbeeld een Facebook Page.
Het idee van de voorkant van een programmaboekje met een lichtmast is het niet geworden en ook de variatie op een gable, zo’n dakkapelletje dat je wel eens in oude stadions op het dak ziet staan werd het niet. Net als een hele stoot andere voorstellen met daarin delen van een bal, ouderwetse voetbalsymbolen en andere gimmicks. Hier een kleine bloemlezing uit de eerder voorstellen en ideeën:
Maar het werd dus de bal, die uiteindelijk zelfs geen achtergrond kreeg. Alleen een bal met daarin Mother Soccer en de payoff ‘Images of Football’ is het logo dat nu overal gebruikt wordt.
Direct na de lancering van het ontwerp waren de reacties zeer positief, hoewel een aantal -wat jongere- Twitteraars de link legden met volleybal, want in die sport worden ballen met dezelfde vorm nog steeds gebruikt. Hoewel ze daar kleiner en lichter zijn, maar de associatie is begrijpelijk. En daarom maar een overzicht van wat logo’s van illustere voetbalclubs, waarop je zo’n ‘Engelse’ bal weer terug ziet komen.
Het is, kortom, soms een hele bevalling voordat je een logo hebt dat je ook als beeldmerk kunt gebruiken op alle soorten media. Het moet in een beeld vangen wie je bent en wat je doet. Het moet niet te priegelig zijn en zeker niet teveel letters bevatten. Een naam afkorten is ook niet altijd handig, want MS is een nare ziekte… Maar als het logo en aanvullend beeldmerk staat, dan kunnen alle verdere uitingen hier prima aan worden opgehangen.
Binnenkort gaan we met de website aan de slag!