Misschien wel de grootste uitdaging, of zoals we vroeger zeiden; probleem, is de interactie met je klant. Het begint vaak al bij de opdracht, waar de klant het over een ‘simpele website’ heeft kun je vaak al voorvoelen dat ‘simpel’ achteraf een behoorlijk uitgebreid pakket kan worden.
Maar in de perceptie van de klant is simpel een synoniem voor goedkoop en kun je dus moeilijk een prijsindicatie geven die gebaseerd is op de te verwachten werkelijkheid.
In mijn verleden als projectmanager/accountmanager liep ik er veelvuldig tegenaan. De klant kwam met een A4tje met wat requirements, waarop wij een uitgebreide offerte maakten met daarin een lijvig Functioneel Technisch Ontwerp dat uitgebreid werd besproken, waarna de opdracht verleend werd en onze mensen aan de slag konden.
Het gevolg was acht van de tien keer hetzelfde; voortschrijdend inzicht…
Ik weet, het is ook moeilijk, en als je het ziet ga je het pas doorkrijgen. Een Cruijffiaanse wijsheid dus. De klant heeft het eerste werkende product in handen en bedenkt dan pas dat sommige dingen toch anders hadden gekund of handiger zijn. Gevolg is een oeverloze discussie of bepaalde zaken tot meerwerk gerekend moeten worden of nog in de huidige offerte gefietst kunnen worden.
Je kan vaak op je klompen aanvoelen dat er achteraf sprake gaat zijn van voortschrijdend inzicht en dat noem ik dus vooruitschrijdend inzicht. Iets waar ik nu ook wel eens mee geconfronteerd wordt, maar dat hoort er bij; het risico van het vak.
Gelukkig ben ik niet de enige, ik zag vandaag een site van het Ierse ontwerpbureau Mark & Paddy, die een project zijn gestart waarin ze, samen met hun designcollega’s, een overzicht hebben gemaakt van de meest bizarre feedback die ze hebben gekregen van hun klanten.
Sharpsuits heet het, absoluut de moeite waard. Ook op de website van Brekend staat een hilarisch overzicht hiervan. Mijn favoriet? De I’ll know what I want when I see it…